Att bota flygrädsla (uppdaterad)

Alla har vi våra fobier och rädslor. Själv så ogillar jag spindlar och är, ironiskt nog med tanke på att jag gillar både att klättra i berg och att flyga, också rätt så höjdrädd. Många människor är rädda för flygning, vilket i dagens samhälle kan vara en kraftig begränsning för möjligheterna att röra sig i världen. Precis som med andra känslor så är det ofta svårt att definiera vad det är som skapar denna rädsla. Men som med så mycket annat, ska man bli kvitt sin rädsla så måste man utmana den.

Linköping City Airport erbjuder därför sina flygresenärer en endagskurs för att utmana sin flygrädsla. Första utbildningstillfället var i lördags och nästa kommer den 29 mars. Psykolog Olle Wadström och piloten Magnus Bäcklund pratar om flygning och vad det är som kan ge upphov till flygrädsla.

Linköpings Flygklubb blev tillfrågade om vi kunde ställa upp och visa flygplan för kursdeltagarna. Dessutom så skulle de få chansen att prata med personer som verkligen gillar flygning. Självklart så ställde vi upp. Detta är ett bra tillfälle att visa att klubben tillför samhället mer än bara flygning för medlemmar och utbildning av piloter.

Då vi under förmiddagen hade städat ur våra hangarer så stod en hel del flygplan utomhus. Tyvärr så gick solen i moln, så vi fick gå in i hangaren för att undvika att frysa om öronen. Men där inne så fick alla som var intresserade sitta i en PA-28 och känna på spakarna.

Massor av intresserade besökare i simulatorn

Sture ställde sedan upp som simulatorinstruktör och lät hugade elever få prova på att flyga på säker höjd. Ofta så är det avsaknaden av kontroll eller tron på att flygning är svårt som gör att man blir rädd för flygning. I en simulator finns det chans att flyga själv och inse att för en utbildad pilot så är det inte så svårt.

Det fanns ett stort intresse från kursmedlemmarna att komma till klubben för att flyga lite mer simulator och t.o.m. ta en provlektion. Jag hoppas att vi inte skrämde eleverna, utan att vi får möjlighet att ställa upp fler gånger på liknande kurser.

Alla bilder i detta inlägg kommer från LCA:s Facebooksida.

Uppdaterad 14-03-13, 21:11

LFK kommer att stötta även vid nästa kurstillfälle som är inplanerat till den 29 mars.

Städning pågår!

I morse vaknade jag upp till en strålande dag. Perfekt flygväder skulle man kunna tro. Men i stället så hade jag och ett tjugotal medlemmar valt att lägga förmiddagen på att städa ur servicehangaren och carporten!

Som de flesta vet så håller klubben på att flytta till Norra Plattan. Som en del i denna flytt så har vi nu sålt servicehangaren och carporten. De ska börja demonteras i mars för att vara borta senast 1 maj. Men först så måste de tömmas från en massa verktyg och skräp.

Verktygen och reservdelarna har vi fört in i underhållsutrymmet i trähangaren. Skräpet har vi lagt i en hög vid stängslet mot klubben. Det blev en rejäl hög trots att det nu bara var de små hangarerna som tömdes. Vem vet vad som döljs i vår stora trähangar, eller varför inte i klubbhuset! Medlemmar som är sugna på t.ex. ett träbord är välkomna att plocka med sig dessa. Dock så kommer skräpet att så fort som möjligt att transporteras bort till närmaste återvinningscentral. Medlemmar som har tillgång till släp eller dragkrok är välkomna att komma och ta bort var sitt lass. Jag kommer att ställa ett släp innanför stängslet som kan användas för detta.

Hmm..det var ett tag sedan LFK hade Cessnor i flygplansparken…

Det vi nu ska göra är att koppla ur el och vatten in till servicehangaren. Finns det någon medlem med elektrikerbehörighet så är vi tacksamma för hjälp! Dessutom ska vi montera ner varmluftsaggregatet i servicehangaren, då den är tänkt att återanvändas i det nya klubbhuset.

Nästa steg är att sakta men säkert börja tömma trähangaren och klubbhuset från sådant som ska slängas. Vi kommer att under våren arrangera klubbkvällar parallellt med cubbyggandet där medlemmar som har någon timme ledigt kan hjälpa till med att slänga allt brännbart i sopsäckar och transportera bort från området. Ju mindre vi behöver flytta desto bättre. Historiska minnen ska givetvis sparas, då det är viktigt att skapa flygkänsla i det nya klubbhuset.

En tömd servicehangar

Stort tack till alla medlemmar som ställde upp. Extra stort tack till PeGe som bakade flygplansformade kakor och hade med till kaffet!

Flygglädje!

Flyga ska vara kul. Det handlar inte om att gå ner till en hyrfirma, hyra ett flygplan, ta sig från punkt A till punkt B och sedan bara lämna tillbaka nyckeln och gå hem, utan om en gemenskap. Det senaste året så har vi i styrelsen drivit tesen att vi måste återskapa klubbkänslan i LFK. Flygning är kanske inte den billigaste hobbyn, men trivs man och har kul så är det värt pengarna.

I år har LFK en hel del utmaningar som kan påverka flygandet, men jag tror i slutändan att samlokaliseringen av alla flygklubbarna på Norra Plattan kan förbättra gemenskapen och flygglädjen i Linköping. Med mer flygplan och fler piloter på samma ställe så kommer det att vara liv och rörelse kring klubbhuset på ett helt annat sätt än tidigare. Även dagar då solen gömmer sig bakom molnen kommer det att finnas medlemmar där som bygger flygplan, tränar i vår simulator eller helt enkelt tar en kopp kaffe och diskuterar flyg med andra flygintresserade.

Kom ihåg att utmaningar stärker kamratskapen, även om det kan kännas tungt när man står mitt inne i det. En av mina favorit TV-serier är ”Band of brothers”. Titeln på serien hänvisar till Shakespears ”Henry V” där kungen inför det stora slaget peppar sina soldater. Det kan vara ord väl värda att tänka på under det kommande året.

”And Crispin Crispian shall ne’er go by,
From this day to the ending of the world,
But we in it shall be remembered-
We few, we happy few, we band of brothers;
For he to-day that sheds his blood with me
Shall be my brother; be he ne’er so vile,
This day shall gentle his condition;
And gentlemen in England now-a-bed
Shall think themselves accurs’d they were not here,
And hold their manhoods cheap whiles any speaks
That fought with us upon Saint Crispin’s day.”

Jesper Rådegård har hittat just denna kamratskap och flygglädje och dokumenterat den i ett antal kortfilmer som finns att titta på Youtube. Se och njut. Precis så ska det vara. För tillfället är det regnigt och blåsigt och flygtidsuttaget är kanske inte det bästa. Men snart är det sommar och då kommer vi att hitta flygglädjen igen!








Le SE-MEV, Oui, oui!

Idag så hade klubben besök av Olivier Lambert och Jean-Albert Zbobar från Aéro-Club des Finances Etampes från Etampes Mondesir (LFOX) utanför Paris. De var här för att provköra vår DA-20, SE-MEV som varit till försäljning under snart 1,5 år. Vädret såg lite illavarslande ut, men lagom till att våra besökare anlände så upphörde duggregnet och molnbasen höjde sig.

Det gav Jonna möjlighet att ta Jean-Albert ut på en provtur och de landade efter ca 30 minuters provkörning och Jean-Albert var nöjd med flygegenskaperna. Därefter så genomfördes en noggrann inspektion av flygplanet och granskning av all underhållsdokumentation. Man får säga vad man vill, men våra franska gäster var väl förberedda för att leta efter luckor i vår underhållsdokumentation. Håkan fick plocka fram den ena Form1 efter den andra för att visa på att de delar vi monterat var luftvärdiga. Men även denna del av granskningen utföll till belåtenhet.

Till slut så kunde jag och Olivier skaka hand och skriva på försäljningskontraktet. Nu väntar vi bara på bra väder för nedtransporten till Paris. LFK är framöver hjärtligt välkomna att komma ner till Paris och besöka SE-MEV. Själv så är jag lite sugen att något år flyga ner till Frankrike och deltaga i Cognac International Air Rally.

För LFK:s del innebär detta att vi påbörjar den gradvisa förnyelsen av vår flygplanspark samtidigt som vi skär ner antalet hangarplatser vi behöver i flytten till Norra Plattan och dessutom får loss lite kontanter som kommer att behövas i uppbyggnaden av det nya klubbhuset.

Vägen framåt

2014 är ett spännande år med många förändringar för klubben. Störst av allt är den planerade flytten. Alla detaljer är långt ifrån klara, men vi börjar få grepp om tidplaner och de grova dragen på hur vår verksamhet kommer att se ut på Norra Plattan, eller GAC – General Aviation Center som den också kallas.

För att planera flytten på bästa sätt har vi bildat ett samarbetsorgan kallat ”Linköpings Aeronauter” som består av LFK, Linköpings Segelflygklubb, Linköpings Fallskärmsklubb, Malmens Veteranflygklubb samt alla privatflygare som har haft sina flygplan baserade i Skywayshangaren.

Vi har tittat på en hel del koncept för att bygga upp en ny hangar, inklusive flytt av nuvarande hangarer och inköp av begagnade hangarer från Barkarby. Men flyttkostnaderna och behovet av att hyra in arbetskraft då vi troligtvis inte kan få ihop lika mycket gratis arbetskraft som t.ex. hemmabyggarna ställde upp med när de byggde sin hangar har inneburit att vi beslutat att avyttra dagens hangarer och bygga nytt. Servicehangaren och Car-porten finns nu utlagda på Blocket. Trähangaren och klubbhuset kommer att rivas innan årets slut och plåthangaren säljs i slutet av året.

Tidplanen är att vi måste ha rivit ner eller sålt Servicehangaren och Car-porten innan 1 maj. Övriga byggnader måste vara borta senast 31 december. Det kommer att behövas mycket stöd från medlemmarna att utrymma dagens lokaler och plocka ihop allt som vi behöver i de nya byggnaderna samt slänga det som vi inte vill ta med oss.

LFK har därför beslutat att anmäla intresse för sex platser i den nya hangaren. Tanken är att den ska rymma ca 16 flygplan. Det kommer att bli en kallhangar där det finns möjligheter med uppvärmning av flygplanen. Inredningen kommer vi att fixa till själva.

Servicehangaren kommer inte att vara tillgänglig från 1 mars. Det innebär att vi måste få till en lösning för underhållet av våra flygplan redan under detta år. Vi tittar tillsammans med vår tekniker på ett antal olika varianter. LFK planerar i dagsläget inte med att bygga upp en egen servicehangar på andra sidan. Möjligtvis kommer vi att isolera en av platserna i kallhangaren för att kunna göra vissa typer av mindre underhåll.

Klubbhuset kommer heller inte att flyttas. Vi tittar på ett nytt klubbhus som är tänkt att ställas upp i närheten av den nya hangaren. Här kommer det att behövas insatser från våra medlemmar för att anpassa det nya huset till vår verksamhet. Tanken är att simulatorn ska in i klubbhuset. Vi planerar också att ha två gästrum för IR-elever och besökare under somrarna. I huset ska också finnas ett par byggplatser för t.ex. renoveringen av SE-KEG samt för övriga klubbars behov. Segelflygklubben behöver vinterunderhåll av sina flygplan och MVFK planerar renovering av en Safir.

Vi har just nu en mycket bra diskussion med alla intressenter runt fältet och får mycket stöd av Saab, LCA, St Kors, NuLink, Flygmex m.m. Begreppet ”Flyghuvudstaden” lever upp till sitt namn!

Tanken är att det ska skrivas ett kontrakt avseende byggnation av hangaren inom några veckor och att vi ska komma igång med detaljplanering av området samt söka bygglov. Så fort tjälen går ur marken ska plattorna byggas och grunden läggas för klubbhus. Bilden högst upp är en vision för hur området skulle kunna se ut som vi tog fram inför de första mötena med kommunen. Om några veckor när detaljplanerna är spikade så kommer vi att få se hur det kommer att se ut innan året är slut.

Året som gick

Så här i början av ett nytt år så är det tradition att summera upp det förra. Själv så skulle jag vilja sammanfatta det med kalaskul! Klubben började livas upp en smula. Medlemmar började ställa upp för klubben och varandra. Vi målade om vårt klubbhus, vi hade en dunderbra Fly-In med flyguppvisning och som pricken över i ett mycket trevligt 80-årskalas.

Men detta var endast toppen på isberget. Under ytan så dolde sig det jobb som pågår hela tiden på en flygklubb med en flygskola. Våra lärare med skolchefen Jonna i spetsen har som vanligt gjort ett strålande jobb med att utbilda våra elever.

* PPL-kursen 2012 startade med 15 elever. 3 av dessa har blivit klara med sitt PPL och ytterligare 7 stycken har börjat flyga och ackumulerat 15-25 timmar vardera, d.v.s. halvvägs mot ett certifikat.
* PPL-kursen 2013 startade på hösten med 9 elever och tre av dessa har börjat flyga och fått ihop ett par timmar i luften.
* Tre elever från tidigare kurser håller på med att slutföra sina certifikat. Totalt har sex elever genomfört flygprov för PPL under 2013.
* IR-kurs 2012 (där jag är en usel elev) startade med fyra elever. En är klar med sitt cert och de andra har börjat flyga och fått ihop 6-12 timmar vardera.
* IR-kurs 2013 startade med tre elever. Två av dessa har börjat flyga och fått ihop ett par timmar vardera. Totalt genomfördes fyra flygprov för IR under 2013.
* Två stycken elever har genomfört mörkerutbildning. En har genomfört ava utbildning och ytterligare tre håller på med detta.
* Dessutom har vi genomfört flygteknisk introduktion för 30 ingenjörer vid Saab Combitech.
* 4 piloter har genomfört flygprov för att återta sitt Single Engine Piston certifikat och 9 stycken för att återta IR-behörighet.

Utöver skolning så är klubbens andra huvuduppgift att tillhandahålla flygplan för medlemsflygning. Totalt flög vi 1625,7 timmar förra året. Med en genomsnittsfart på 100 kt så motsvarar det ca 7,5 varv runt jorden! I topp låg SE-KMH med 394,2 h, tätt följd av SE-KIT (325,9) och SE-KII (324,4). Därefter ett litet hopp till SE-IUD (246), SE-MEB (233,9), SE-MEV (80,8) och slutligen SE-KEG (20,5). KEG:en kan dock förlåtas då hon redan tidigt under våren gick in på stor renovering. Klubben producerade ytterligare några timmar med SE-LBY, men eftersom hon såldes i början på året så hade jag inte tillgång till alla loggböcker m.m. när jag skrev detta inlägg.

Våra medlemmar och flygplan har besökt en mängd flygplatser under året. Längst bort var SE-KIT som var i Tyskland och besökte bl.a. Strassburg (EDAY) och Penemunde (EDCP) samt i Norge och besökte Stavanger (ENZV) och Sandefjord (ENTO) i närheten av Oslo.SE-KMH besökte Mariehamn. Troligtvis var det en PPL elev som fick sig en långtur. SE-KII var också utomlands och besökte Norge och Ringebu flygplats (ENRI) i närheten av Frya. Läs medlemmarnas egna berättelser om en resa till Hedlanda och en till Tyskland.

Jag hoppas att detta år ska bli minst lika bra. Visst finns det en hel del utmaningar i form av klubbhusflytt samt att Saab-fältet planerar att vara stängt i sommar. Men fint flygväder är trots allt till för att utnyttjas. Jag har varit i Norrköping och pratat med ordföranden i NAFK och vi planerar en ombasering av klubbens flygplan under tiden som Saab har stängt.

Klubben planerar också ett antal Rallyn (klubbutflykter) under året, där medlemmar som kanske i vanliga fall inte kommer så långt från fältet får pröva på att landa på andra flygplatser. Tävlingsverksamheten pågår för fullt med mörkerlandningar, men när det blir ljusare kommer de vanliga landningstävlingarna och precisionsnavigering att starta upp. Ett bra sätt att öva upp sin flygskicklighet. Ett annat tips är att flyga iväg till någon Fly-In eller flygdag. Det finns en hel del sådana att välja på under året.