Det var framförallt viljan att lära mig något nytt som drog mig till flyget. Det är fortfarande det som lockar mig och håller intresset uppe. Jag uppskattar därför att varje flygning och varje besök på flygklubben erbjuder lärdomar, samtidigt som kulturen bjuder in till att vi delar erfarenheter.
Nedan följer tre av mina lärdomar från 2024:
1) I mars i år flyttade ett par vänner från Stockholm till ett stort hus utanför Vagnhärad. Över en chatt skrev jag ”Inte lika enkelt att bara droppa förbi. Men jag lovar att anstränga mig för att hälsa på.” I början av juni följde jag upp med ”Vad har ni för planer på nationaldagen? Jag kikar på flygutflykter och tänkte bl.a. på Troslanda.” Jag fick svaret jag hoppades på: ”Kul!”
Fyra dagar senare var det 6 juni. Jag tankade upp SE-IUD och rullade till motoruppkörningen. Efter att ha hört blandade exempel på radioproblem har jag tagit för vana att göra förbindelseprov innan start. Eftersom tornet hade stängt rattade jag in Östgöta på markfrekvensen 133.105. Jag ropade. Jag väntade. Jag ropade igen. Och väntade lite längre. Nu tänkte jag ”De har kanske inte möjlighet att svara, jag tar det i luften.” Men jag kollade frekvensen, volymen och audiopanelen en gång till. Aha! Jag sände visst på radio två. Den var inställd på någon annan kanal, där ingen hörde mig. En knapptryckning senare fick jag kontakt med Östgöta, på radio ett.
Lärdom: Fortsätt göra förbindelseprov på marken, där jag har mer kapacitet att felsöka. Om det är tyst — försök förstå varför. Förväntar jag mig svar så vill jag ha svar.
2) Det blev en fin flygning till Troslanda, med efterföljande picknick i trädgården. Dagen var solig och varm. På kvällen kom regn. Efter en sen frukost fick jag skjuts tillbaka till flygfältet. Jag gjorde daglig tillsyn och skulle dränera. Nu tänkte jag ”Eh… hur ska jag dränera?” Det borde jag planerat för. Jag såg att dörren till klubbstugan var öppen, så jag stack in huvudet med min fråga. ”Här, ta en flaska från pant-hinken.” Smart!
Lärdom: Se till att ha med någon form av dräneringskopp när det bär av på utflykt.
3) En kollega har sommarstuga vid Vänerns södra strand, en halvtimma från Lidköpings flygplats (Hovby). I slutet av juli sammanföll våra scheman och det fanns möjlighet att hälsa på över dagen. Tidigare i somras uppstod ett missförstånd mellan oss om smörbullar, som ledde till ett internt skämt, så jag bakade och packade just smörbullar som överraskning.
På morgonen visade väderobservationen från Såtenäs låga moln. Prognosen pekade på att det snart skulle lätta. Jag förberedde och avvaktade. I samband med nästa METAR fick jag även foton där det började spricka fram blått på himlen. Jag skickade ”Grymt med superlokala observationer. Nu ser det bra ut även officiellt. Let’s go!” En halvtimma senare var jag i luften.
Över Östergötland och Vättern hade jag enstaka puffiga moln ovanför mig. Över Västra Götaland var molnen lägre. Där valde jag att gå on top. Jag tittade ner och såg bl.a. Skövde flygfält. Strax därefter bestämde jag mig för att sjunka. Jag kom under molnen och blickade bort mot Lidköping. Jag gillade inte det jag såg. Det var mörkt i den riktningen och jag upplevde att sikten försämrades. Jag tänkte ”Vad gör jag nu?” Jag övervägde att landa i Skövde, för att vänta en stund, men jag var inte tillräckligt påläst och hade inte flygplatskortet tillgängligt. Jag vände istället om för att återvända hem. (Helgen därpå träffade jag kollegan i Linköping. Då blev det allt bullar med mjölk.)
Lärdom: Planera för alternativ, både för VFR och IFR. Om jag inte når min destination, var ska jag ta vägen då? Läs på om flygfält längs sträckan och se till att ha med alla relevanta flygplatskort.