Linköpings Flygklubb har till ett antal företag i Östergötland levererad anpassade utbildningar riktade mot företag inom flygteknikområdet. Utbildningarna består av teoretisk utbildning med ett urval av lektioner från våra PPL- och IR-utbildningar samt ett par pass flygning. Detta skapar en ökad förståelse hos anställda för företagens produkter.
Exempel på kursupplägg:
Antal elever per kursomgång: Minst 15 och maximalt 20 st.
Omfattning teori:5 kurstillfällen á 3 lektioner = 15 timmar totalt.
Omfattning praktik: 2 flygpass á ca. 1 timme = ca. 2 timmars flygning per elev.
Flygning sker i LFKs flygplan av typ Diamond DA20 och Piper PA-28 Cadet alternativt LFK flygsimulator.
Air Law
- International and national Air Law
- Air Space Organization and Utilization
- Air Traffic Services and procedures
- Instrument approach and departure procedures
- Airport information
Navigation
- Navigation procedures, great circle
- Area Navigation (RNAV)
- Flight Management Systems (FMS)
- Satellite navigation (GNSS)
- Instrument Landing systems
- Radar procedures
Instrumentation
- Basic Flight Instruments
- Electronic Flight Information System (EFIS)
- Automatic Flight Control Systems
- Warning and Recording Systems
Human Factors
- Fysiologiska aspekter
- Psykologiska aspekter
- Särskilda aspekter vid militär flygning
- Cockpit-utformning, ergonomi
Aerodynamik och flyglära
- Aerodynamiska krafter och moment
- Luftströmning, Atmosfären
- Styrning och stabilitet, flygegenskaper
- Flygplans utformning, motortyper
Praktisk flygning
Flygpass 1
- Normala flygfaser, rodrens verkan
- Låg fart, stall, brant sväng
- Start och landning
Flygpass 2
- Radionavigering
- GPS – navigering
- ILS – inflygning
Kontakta LFK på info@lfk.se för mer information om hur en utbildning kan kundanpassas samt referenser från tidigare kunder.
Hej
Vet ni var man kan gå en kurs för att få utföra 50 timmars på sen egen maskin ?
Mvh dan
Är det en Experimental så har EAA kurser för det. Är den normalklassad så får du inte göra eget underhåll.