En av Sveriges äldsta flygklubbar
Linköpings Flygklubb bildades den 16 november 1933 och är därmed en av Sveriges äldsta flygklubbar som fortfarande är aktiv.
I samband med 50 årsfirandet 1983 gav klubben ut en bok kallad ”Mot vidare horisonter. Allmänflyg under 50 år i Linköpings Flygklubb 1933-1983”. Nedan är samtliga kapitel ur denna bok.
01 – Förord och inledning 02 – Det var året 1933 03 – En flygklubb föds 04 – Den första loggboken 05 – Äventyrlig bröllopsresa 06 – Minnen från Linköpings Flygklubb 07 – 50 års flygklubbsarbete 08 – LFKs förste heltidsanställde 09 – Mister Cub 10 – Kalle vår trogne mekaniker 11 – LFK i mitt hjärta 12 – Flickdrömmen 13 – Flygutbildning i LFK 14 – Resor och Rallyn 15 – Tävlingsverksamheten 16 – Civil flygfemkamp 17 – Segelflygverksamheten 18 – Östgötaflyg 19 – Motorflygplanen 20 – Klubbflygplan förr och nu 21 – Flygets framtid Bilaga 1 – LFK styrelseledamöter 1933-1982 Bilaga 2 – Linköpings Flygklubb motorflygplanen Bilaga 3 – Medlemsantal och flygtid 1933-1982 Bilaga 4 – Tävlingsresultat
I Saab Veteranklubbs årstidning ”Saab-minnen” nr 22 skrev Sture Bjelkåker en artikel kallad ”Flygklubben vid Saab” som visar på det långa samarbetet mellan LFK och Saab.
Det finns också mer att läsa i vårt digitala arkiv med medlemstidningen ”Kontakten” från 1969 till dagens datum.
Några axplock i historien
- 1933 Efter en intresseundersökning under våren och sommaren beslutar man att bilda Linköpings Flygklubb. Första årsmötet hålls 16 november.
- 1934 Första flygplanet, en Cirrus Moth SE-ADZ, köps in för 3690:-. Flygplanet hade tidigare ropats in på auktion av några medlemmar, restaurerats och såldes nu vidare till klubben.
- 1935 ”Rundflygverksamheten” startar i och med att LFK den 6 juni under Flygets Dag på Malmen gör 40 passageraruppstigningar.
SE-ADZ havererar 12 juli under landningsövningar.
Den 6 september anländer klubbens andra flygplan, SE-AEM, efter en nio timmar lång hemflygning från England. - 1936 En modellplansektion bildas och får en lokal till sitt förfogande av Högre Allmänna Läroverket. I december inköps en mindre, vinterbonad stuga belägen vid änden av Gelbgjutaregatan.
- 1937 Klubben ansluter sig till KSAK.
- 1938 En plåthangar köps från Tyskland och uppförs vid banänden.
- 1939 Månadsrekord i flygtid under augusti; 67 timmar, 8 minuter. Flygförbud från 1 september på grund av kriget.
- 1940 Linköpings Segelflygklubb bildas.
- 1942 En försäljnings- och informationslokal inrättas på Nygatan mitt emot ”gamla” Tempo.
- 1943 Det nya klubbhuset står klart och invigs av prins Gustaf Adolf.
Klubben får en heltidsanställd stationschef och segelflyglärare Olle Tidblom.
Linköpings Segelflygklubb slås ihop med LFK. - 1945 Motorflygverksamheten kan 1 juli återupptas efter kriget.
- 1946 Den första flygdagen anordnas 2 juni, på Tannefors flygfält i samarbete med Östgöta Correspondenten.
- 1947 Östgötaflyg, klubbens dotterföretag för yrkesmässig verksamhet, bildas den 7 oktober.
- 1948 Ett av klubbens flygplan, SE-ATR, stjäls men havererar strax utanför flygfältet.
- 1949 Östgötaflyg köper sitt första flygplan, Caudron Pelican SE-AGA, den s.k. Agaton med spaken i taket.
Den första riksmotorflygtävlingen hålls i Västerås.
Arne Kjellström och Lars Grönlund kammar hem första pris i lag. I årets rikssegelflygtävling placerar sig R Willén, KA Sjögren och H Norrbom på första plats i höjdmomentet.
Den 25 september är det flygdag igen. - 1951 Svenska Aeroplan Aktiebolag, SAAB, inrättar ett stipendium för sina anställda för motorflygutbildning vid LFK.
- 1953 I Nordiska Mästerskapen i Herning, Danmark, tar Lars Grönlund och Bo Tuvesson hem första resp. andra pris.
Nya verkstadslokaler för motorflygverksamheten tas i bruk.
Den 30 augusti är det åter dags för flygdag. - 1955 Flygdagar under helgen 27 och 28 augusti.
- 1956 SAAB inrättar ett s.k. teknolog-stipendium för flygutbildning för studerande som gör sitt examensarbete vid företaget.
- 1957 Flygdag den 8 september.
- 1958 25-årsjubileum!
- 1959 Trots dåligt väder genomförs en flygdag den 30 augusti.
- 1961 Flygtidsuttaget ökar markant – från 3136 timmar året innan till 4024 timmar.
En tillbyggnad på klubbhuset påbörjas.
Östgötaflyg startar sin verksamhet med kraftlinjeinspektion för Vattenfall. - 1964 Flygdag den 7 juni.
- 1967 Flygdag den 24 september på Malmen. LFK genomför den första flyglärarutbildningen.
- 1970 En taxibana från klubbens hangarplatta fram till SAABs bansystem anläggs.
- 1971 Flygdag på Mantorp Park 28 augusti.
- 1972 Klubben gästas av 34 veteranflygplan från KZ och Veteranflygklubben från Danmark.
- 1973 Segel- och motorflygverksamheten delas upp i två klubbar: Linköpings Flygklubb och Linköpings Segelflygklubb, LSFK.
- 1976 Plåthangaren byggs om till tillsynsverkstad.
- 1978 Klubben passerar för första gången 5000-timmarsstrecket i årligt flygtidsuttag genom att flyga 5212 timmar.
- 1980 Klubbhuset återinvigs 13 juni efter en omfattande ombyggnad.
- 1983 50-årsjubileum! Firas med stor flygdag med uppvisning av bl.a. Frecce Tricolori. LFK genomför, tillsammans med NAFK, den första kompletta IFR-utbildningen.
- 1988 Klubben började byta ut sina Cessnor till Piper.
- 1991 Vårt första hemmabygge – en MFI 9 SE-XIS – blir klar!
- 1993 60-årsjubileum!
- 1999 Klubben genomför en flyglärarutbildning, och Jonna Johansson blir klubbens första kvinnliga flyglärare.
En ny hangar byggs mellan klubbhuset och trähangaren.
Klubben köper in en fabriksny ACA Super Decathlon – SE-LCU. - 2000 Klubben får europeiskt skoltillstånd, FTO, enligt JAR-FCL.
- 2003 70-årsjubileum firas med en stor jubileumsmiddag på Stora Hotellet. Klubbhuset genomgår en invändig renovering. Motorflygets 100-årsjubileum firas med en överflygning över Linköping.
- 2005 Fredric Malmgren blir den 1000:de piloten utbildad vid LFKs flygskola.
- 2007 Klubben först i världen med flygsimulator baserad på Microsoft Flightsimulator, certifierad för civil flygutbildning.
- 2010 SE-KEN & SE-LCU avyttras och 2 fabriksnya Diamond DA20, SE-MEB & SE-MEV levereras och blir klubbens första plan med glass cockpit. Klubben står värd för European Bonanza Societys årliga fly-in.
- 2011 Flygdag på Malmen. Saab 75 och militärflyget 100. Klubben visar upp sin verksamhet.
- 2012 Klubben står värd för årets Safirträff.
- 2013 Klubben fyller 80 år och anordnar tillsammans med de övriga flygklubbarna i Linköping en Fly-In med flyguppvisning.
- 2014 Flytten till Norra Plattan/GAC påbörjas. En ny hangar med 16 platser byggs under hösten och de gamla hangarerna rivs. Ett nytt klubbhus finns på plats i slutet av året.
- 2015 Det nya klubbhusområdet invigs av Linköpings Borgmästare Helena Balthammar.