Många ungdomar som önskar bli piloter har tidigare avskräckts av de stora kostnaderna. Utbildningen bestod då i stort sett av två delar, PPL – Private Pilot License med en kostnad på ca 100.000 till att få ett certifikat och IR – Instrument Rating med en ytterligare kostnad på ca 100.000. Varje steg innebar för många ur ekonomisk synpunkt ett för högt trappsteg att kliva upp på.
På senare år så har dock utbildningsreglerna sakta men säkert börjat ändras till det bättre. Det har tillkommit ett antal utbildningssteg samt att man numera återgått till att kunna räkna till sig erfarenhet från segelflygning. Detta gör att varje steg inte blir lika dyrt, att det går att dela upp utbildningen och därmed också kostnaderna under fler perioder och mellan dessa perioder flyga på egen hand för att öka sina kunskaper och ackumulera flygtid som behövs för nästa trappsteg.
LFK – Linköpings Flygklubb har ett tätt samarbete med LFSK- Linköpings Segelflygklubb och ser det som ett naturligt första steg för ungdomar att börja med segelflyg.
Segelflygcertifikat
Reglerna för Segelflygcertifikat finns i TSFS 2013:16. Elevtillstånd som krävs för att få flyga solo (EK – Enkel Kommando) och ta C-diplom kan tidigast fås det år eleven fyller 15 år. För att få certifikat måste man fyllt 16 år. Utbildningen ska innehålla minst 50 starter och 15 timmars flygtid. Totalt kostar ett C-diplom och Segelflygcertifikat ca 27300-32900 kr. Detta kan sedan kompletteras med en behörighet för TMG – Touring Motor Glider, d.v.s. ett segelflygplan som har en motor för att komma upp i luften. Detta kräver minst 6 h utbildning i TMG samt ytterligare teoriutbildning.
Not: Senast 8 april 2018 kommer även Segelflygcertifikaten att följa EU regelverk och då kallas för SPL – Sailplane Pilot Licensce eller LAPL(S). Se Segelflygförbundets hemsida. För att få ett SPL/LAPL(S) ska man ha flugit minst 15 h, varav 10 med instruktör och max 7 h i TMG. En intressant ändring är att man med de nya reglerna kommer att få flyga solo, d.v.s. själv från 14 års ålder i Segelflygplan!
Motorflygcertifikat
Det är inte helt enkelt att läsa sig igenom regelverken för vad som krävs för ett Motorflygcertifikat. Reglerna för Motorflygcertifikat beskrivs i TSFS 2013:12 och TSFS 2013:22. Dessa svenska regler lutar sig i sin tur på (EU) 1178/2011 som i sin tur har ett antal uppdateringar, bl.a. (EU) 245/2014 som förtydligar reglerna kring EIR och (EU) 2015/445 som förtydligar reglerna kring LAPL. Sedan är det tyvärr delar av EU regelverken som Transportstyrelsen ännu inte har infört i Sverige. Transportstyrelsens måldokument för LAPL(A)/PPL(A) finns att läsa här.
För de som inte till att börja med tänker fortsätta med instrumentflygningscertifikat är LAPL(A) – Light Aircraft Pilot License nästa steg i utbildningstrappan. För att få flyga solo (EK) måste man ha fyllt 16 år. För att få ett certifikat måste man fyllt 17 år. Min flygtid för att få ett certifikat är 30 h på motorflygplan eller TMG. Har man ett LAPL(S) och minst 21 h på TMG så kan man konvertera till ett LAPL(A) om man flyger minst 3 h utbildning i ett motorflygplan med instruktör samt genomför ett förnyat flygprov med kontrollant. Har man tagit sitt LAPL(A) enbart på TMG så kan man konvertera till SEP – Single Engine Piston om man flyger 3 h i ett motorflygplan med lärare.
Not: LAPL(S) och LAPL(A) certifikaten gäller enbart inom EU. Vill man flyga utanför EU så är det SPL/PPL som gäller!
PPL(A) går att ta direkt eller genom att bygga på sitt LAPL(A) med ytterligare 15 h flygtid, varar 10 h med lärare. OBS: Det är hårdare medicinska krav för PPL(A) än för LAPL(A). Det går också att konvertera från ett LAPL(S) med TMG om man har minst 24 h TMG samt genomför ytterligare 15 h i motorflygplan med instruktör. Teorin är den samma för LAPL(A) och PPL(A). Ålderskraven likaså. I EASA nya regelverk så går det med andra ord att direkt utbilda sig till PPL(A) på en TMG. För att få ett PPL(A) utan tidigare flygerfarenhet skall man ha genomfört minst 45 timmar i ett motorflygplan (SEP – Single Engine Piston) eller TMG, varav 5 h kan genomföras i en simulator.
Både LAPL(A) och PPL(A) går att bygga ut med mörkerbehörighet, NQ – Night Qualification. Denna utbildning innebär ett lektionspass och 5 h i luften, varav minst 3 med instruktör. För piloter med LAPL(A) certifikat krävs ytterligare ett par timmars utbildning för att erhålla den grundläggande instrumentflygning som är del av PPL(A) utbildningen, men inte LAPL(A).
KSAB har gett ut ett dokument som beskriver skillnaderna mellan LAPL(A) och PPL(A).
Not: I EASA och Transportstyrelsens dokumentation pratar man bara om konvertering från LAPL(S) till LAPL(A) och PPL(A). SPL har samma behörigheter som ett LAPL(S), men hårdare medicinska krav. Detta borde innebära att konverteringskraven från SPL till LAPL(A)/PPL(A) är densamma som från LAPL(S).
Linköpings Flygklubb erbjuder sedan vintern 2014/15 utbildning för LAPL(A), PPL(A) och NQ.
Instrumentflygningscertifikat
För att ta ett instrumentflygningscertifikat så krävs det att du har ett PPL(A), NQ och har minst 20 timmars loggad distansflygning för EIR eller 50 timmars loggad distansflygning för IR(A). Dessa timmar kan flygas under LAPL(A)/PPL(A) utbildningen, på egen hand efter färdigt LAPL(A)/PPL(A) och som del av instrumentutbildningen.
Teoripaketet är det samma för både EIR – En route IR och IR(A) – Competency Based Aircraft Instrument Rating.
Med ett EIR så måste man starta och landa i bra väder enligt VMC – Visual Meteorological Conditions, men får flyga sträckflygning i moln. Utbildningen består av 15 h flygning i luften med instruktör.
Med ett IR(A) så får man starta och landa i dåligt väder med hjälp av instrumentinflygningshjälpmedel. Utbildningen består av 40 h flygning, varav max 10 h i simulator av klass FNTP I eller 25 timmar i simulator av klass FNTP II/FFS får tillgodoräknas. Linköpings Flygklubb har en FNTP I certifierad simulator som ska återuppbyggas i det nya klubbhuset. Har man tidigare erfarenhet av instrumentflygning som del av EIR-utbildningen eller instrumentflygning på egen hand efter EIR-utbildningen så får upp till 30 h tillgodoräknas. Minst 10 h måste dock flygas i luften med instruktör.
Linköpings Flygklubb erbjuder sedan vintern 2014/15 utbildning för både EIR och IR(A).
Sammanfattning
Inte helt lätt att få en överblick över hur en bra utbildningsgång ser ut. Det är många nya regelverk och många typer av förkortningar. Men nu börjar det kanske äntligen ljusna för kommande generationer av piloter. Den totala kostnaden för ett PPL(A) + IR är ungefär lika stor som tidigare, men varje steg i trappan är mindre omfattande och kostar mindre än vad det gjorde bara för något år sedan.
I jämförelsen ovan så har jag räknat med 500 kr/h för TMG och 1000 kr/h för att hyra ett instrumentutrustat motorflygplan för egenflygning. De exakta flygtiderna/kostnaderna för respektive certifikatnivå är individuella då inlärningstakten skiljer från elev till elev. De blå rutorna är utbildningssteg som genomförs på en flygskola, s.k. ATO – Approved Training Organisation. Exakt hur kraven på ATO för Segelflyg kommer att se ut är ännu inte klart. De gröna rutorna är flygning som en elev gör efter att han fått sitt certifikat för att förbereda sig inför nästa steg.
Kan vi sedan bara få ner myndighetskostnaderna och den extra avgifterna på blyfritt flygbränsle så kan vi kanske vända på trenden och börja utbilda fler piloter i Sverige.
Uppdaterad 15-07-12, 18:01
Förutom en utbildningsgång från nybörjare till PPL+IR så har även LFK breddutbildningar på kursutbudet. Vi erbjuder Avancerad Flygning samt Roteflygning. Detta är bra sätt att ytterligare öka sina flygkunskaper. Dessutom så har vi ett tävlingsprogram med tävlingarna Gripen och Nattugglan där medlemmar kan träna sina färdigheter att flyga med precision.
Hej! Bra skrivet! Lite synd tycker jag att ni inte nämner möjligheten att börja flyga med ultralätt-certifikat. Certet i sig är ju ganska begränsat då det gäller för flygning enligt vårt eget regelverk, men man får mycket flygning för pengarna. Och framförallt så får man ju nuförtiden tillgodoräkna sig flygtid även från UL vid skolning till LAPL, upp till 15 h beroende på flygskolans bedömning. Så för den som tycker att dryga 100000 för PPL är för mycket kan UL-certet med en kostnad av ca 50000 vara ett attraktivt alternativ.
Tack Hans. I Linköping finns det idag inga möjligheter att ta ett UL-certifikat, det är därför det inte kom med i inlägget. LFK har funderat på om vi ska skaffa ett UL-flygplan för att kunna erbjuda billig flygning för framför allt yngre medlemmar med ont om pengar. Men vi har beslutat att UL inte passar som flygplanstyp hos oss. Däremot så tror vi att de nya LSA klasserna kan vara intressanta om några år. Dock så är dessa flygplan fortfarande ganska så dyra. Vi håller på med en uppfräschning av vår flygplanspark och har därför jämfört timkostnaderna på nyanskaffning och begagnat. Vi har även jämfört dagens timkostnaderna mellan vår bränslesnåla DA-20 och gamla PA-28 och än så länge är det PA-28 som faller bäst ut. Den är robust och tål hantering från oerfarna elever. Det finns gott om reservdelar så den är billig i underhåll. UL är säker jättekul att flyga, men jag anser personligen att regelverken kring UL inte är bra. Viktbegränsningarna ger konstruktionsbegränsningar. LFK vill kunna plocka ut ca 350-400 h flygtid per flygplan och år. Vi vill också kunna använda samma maskin för reseflyg med passagerare. Det finns idag inga UL eller LSA som klarar av detta.