Idag hjälpte jag vår Motorflygchef Nicke att hämta hem sin kärra ”Günther Martin” från Eskilstuna (Kjula) där den genomgått en avionikuppgradering med bl.a. ny audiopanel och GPS. En rejäl front drog över mellansverige under natten, så vi väntade en stund med att starta i morse, men till slut så såg det lovande ut även om det fortfarande var rejält blåsigt.
På vägen dit flög Nicke On-Top, vilket var en behaglig resa. Att komma upp över molnen och se solen är ren energi för själen. Det var först när vi närmade oss Eskilstuna som vi insåg att vinden inte mojnat av som vi tänkt, utan snarare ökat och den låg mer eller mindre i rak sida. Men ner kommer man ju alltid.
På Eskilstuna händer det just nu en massa saker som påverkar den lokala motorflygklubben på både gott och ont.
Lid Air gick, som kanske är bekant, i konkurs för något år sedan och i och runt hangarerna så står det massor av flygplan i mer eller mindre bra skick. Många är ute till försäljning, men marknaden är trög.
Lid Air drev tidigare flygutbildning på Bromma, men när klimatet för allmänflyget i Stockholm hårdnade så flyttade de till Eskilstuna. Om det var kundunderlaget som svek när flytten gick eller inte vette gudarna, men Lid Air blev inte så långvariga som kommunen hade hoppats på. Så här sade man 2002.
Luftfartsverket vill avgiftsbelägga den lätta trafiken på Bromma för att prioritera affärs- och reguljärflyg. Det innebär att det blir billigare för Lid Air, som driver flygskola på Bromma, att flytta därifrån. Avgörande förhandlingar mellan Lid Air, Luftfartsverket och Eskilstuna kommun kommer att påbörjas inom kort med sikte på en affärsuppgörelse.
…
När det gäller kommunledningens visioner om ökat flyg i Kjula pågår arbetet med en miljökonsekvensutredning. På fredagen fortsatte arbetet med den och inom någon vecka ska en första remissutgåva vara klar. Den ska skickas till Länsstyrelsen som ska avgör om flygplatsen ska få tillstånd att utöka flyget från 11 000 flygrörelser till drygt 28 000 om året fram till år 2015. Det gäller allt från lätt till medeltungt och tungt flyg. I beräkningarna finns reguljärt flyg med 16 starter eller landningar per dag. Fyra av dem med tyngre jetflyg.
Men resultatet blev inte som man tänkt sig. Ett intressant faktum är att när man går in på Lid Airs gamla hemsida så hamnar man på en tom domän där det bl.a. görs reklam för flygutbildning hos LFK!
Läs mer om Lid Air hos LAE.
Inte nog med att skolverksamheten försvann, nu lägger dessutom Nordflyg ner sin underhållsverkstad på Eskilstuna och fokuserar verksamheten till Skavsta. Teknikern som vi pratade med hade jobbat sina sista dagar för Nordflyg och funderade på att starta egen verksamhet i Eskilstuna, men kommunen var inte särskilt intresserad av att stötta med starta-eget-bidrag. Han bedömdes som redan tillräckligt attraktiv för arbetsmarknaden för att få andra jobb. Där försvann med andra ord en resurs för allmänflyget i Sverige.
Går man in på Eskilstuna kommuns hemsida så var Nordflyg en av de viktiga aktörerna på fältet. Från luften så ser man att det byggts en hel del vägar för att satsa på området som en centralt nav för transporter i Sverige med omlastning mellan tåg, lastbilar och flyg.
Eskilstuna flygplats är en miljöprövad flygplats, godkänd för instrumentlandning, ILS. Den ligger 13 km öster om Eskilstuna centrum och 97 km från Stockholm. Flygplatsen är öppen för alla – sportflyg, passagerarflyg och transportflyg. Gällande miljödom ger flygplatsen rätt att bygga ut för att kunna ta emot även tyngre transportplan. Idag kan flygplan av typen Boeing 737-800 starta och landa här.
Läget är unikt, inte bara i Sverige utan även i norra Europa. Var kan du hitta motorväg, järnväg, flygplats och logistikpark på ett och samma ställe! Svealandsbanan passerar till exempel endast 900 meter från södra banändan. Därmed skulle det vara relativt enkelt att bygga upp en kombinerad flyg- och tågterminal för resenärer. I den norra delen, närmare E20, planeras redan nu en lastbilsterminal för flygfrakt.
Bra eller dåligt för Eskilstunas Motorflygklubb? Antingen så ger det medvind i seglen som får kommunen att satsa på flygplatsen eller så finns det kanske inte plats över för en liten flygklubb. Framtiden får visa detta, men det som hänt i Bromma det senaste året är avskräckande.
Vi blev i varje fall hjärtligt välkomna in på klubben av de jourhavande medlemmarna och tog en varmkorv med bröd medans vi väntade på aktiveringen av färdplanen för hemresan. Klubbhuset har en liten bar, vilket jag definitivt tycker att vi ska ha i vårt nya klubbhus. Dessutom ett piano som är ett måste på en flygklubb. Pianon är dessutom gratis numera, eftersom de flesta familjer anser att de bara står och samlar damm i ett hörn.
De vi pratade med på klubben hade flyttat sitt flygplan till Eskilstuna i samband med att flygverksamheten på Barkarby lades ner. När de för ett par år sedan kom till Eskilstuna så var allt positivt från kommunens sida, men nu kände de sig mer tveksamma till hur framtiden såg ut.
Men även om korven smakade bra så var det dags att styra kosan hemåt. Eftersom jag ännu inte fått ändan ur vagnen att skriva klart mina IR-prov så blev det till att tuta hem mot Linköping på lågan. Det var lite för många åttondelar över Saabfältet för att garantera att man kom ner genom molnen. På 1000 ft under moln så var det rejält kyttigt och jag och IUD studsade över landskapet som en liten gummiboll. 30 graders vindupphållning krävdes för att ta sig rakt söderöver.
När jag ”skakad men inte rörd” kom inför landning på ESSL så blåste det 32 kt i byarna! I och för sig nästan rak motvind, men det blev en intressant inflygning eftersom SAS var på väg in och jag fick göra en landning långt in på banan. Men med facit i hand så blev det trots allt en mycket bra flygdag och en del nya lärdomar om tillståndet hos det svenska allmänflyget. Vi har kanske ett tufft år i Linköping med flytt och allt annat, men det finns de som har det betydligt värre.