Jag har inte skrivit så många inlägg på byggbloggen den senaste tiden. Det innebär dock inte att det inte händer något. Förklaringen är helt enkelt fokus på vår Fly-In m.m.
Men nu är semestern slut och kvällarna börjar bli mörka. Då är det trevligt att samlas i en hangar och fila, slipa, klippa, dricka kaffe och allt annat som hör ihop med ett renoveringsprojekt.
Arbetet med att få dit de nya spryglarna pågår för fullt. En vinge är klar och nu pågår arbetet med den andra. Det är inte helt enkelt då SE-KEG är ett hopplock från många gamla flygplan. Därför så behövs bl.a. nya hål tas upp för skruvförbanden. En del av de övriga spryglarna har småskavanker och där förstärker vi upp med extra aluminium på samma sätt som i tidigare reparationer. Alltså ett pillarbete med att borra ur gamla nitar för att sedan sätta in nya.
Gert har plockat hem en del detaljer till roder- och klaffupphängningen som ska blästras. Sedan är det en del större detaljer som behöver blästring innan de kan grundmålas på nytt igen.
Projektet har fått OK från LFK styrelse att gå vidare. Vi kommer nu att beställa duk för att kunna klä vingarna. Sedan återstår en del funderingar kring eventuella utbildningar i dukning av flygplan. Vår systerklubb, MVFK – Malmens Veteranflygklubb, kommer troligtvis att under hösten ta ut de sista timmarna ur SE-LAZ, veteranklubbens Saab 91C Safir. Det innebär att man är sugen på att dra igång ett eget projekt att renovera upp en ny Safir. Kanske finns det möjlighet och intresse av att vi håller en gemensam dukningskurs?
Själv så håller jag på och funderar om vi ska dra om elen i vingen nu när den trots allt är avdukad och det är enkelt att få till. Det ger upphov till en del konstiga blickar. Jag får fundera en smula till på det.
Efter vingarna så är det skrovet som ska ses över, men det är en del av projektet som nog får vänta ytterligare ett antal månader.
Vi har beslutat att arbeta både måndagar och onsdagar med start ca 18.00. Dels för att onsdagskvällarna ofta krockar med klubbaktivitetskvällarna och dels för att det är enklare att vara ett par stycken som arbetar samtidigt så att man inte behöver vänta på varandra med att låna verktyg m.m. Kom gärna förbi någon kväll. Ta en kopp kaffe och köp en glass som blev över från vår Fly-In. Renoveringen av SE-KEG är inte bara för att få ett nytt fräscht flygplan att flyga, utan också för att ge tillfälle för klubbmedlemmar att umgås.
För de som saknar att flyga Cub så kan jag rekommendera att bli medlem i segelflygklubben och köra deras 180 hästars Super Cub SE-GCM. Jag var själv ute och testade den för första gången förra veckan. Lite ovant efter ett långt uppehåll från sporrhjul. Förhoppningsvis så kommer hon att tillbringa vintern på Saabfältet och då finns det gott om tid över för Cub-flygning.