Som tidigare berättat så har SE-KEG haft sin beskärda del av missöden genom åren. Jag fick lite bilder av LAE som berättar om ett av dessa.
Vet inte om du sett dessa bilder på KEGgen? De är tagna den 9 juni 1996, efter det att Super Cuben nödlandat på en åker vid Russnäs, S Eksjö. Under en FFK-F-övning hade Sören Magnusson (FF) och Göran Svensson oturen att på lågan, flygande söder ut ut med vägen mot Vetlanda, få motorstörningar. De tog första bästa åker, fick ner kärran under ledningen som syns i bakgrunden på ena bilden, kom ner med lite överfart, stod på nosen (som syns på propellern) men inte slå runt. Dagen efter bilderna togs monterades KEG ner och togs på lastbil upp till Linköping.
Vad säger man. När det gäller svenskt småflyg har LAE koll på allt! Det gick som tur väl bra för alla inblandade och KEG:en var snart uppe i luften igen!
Hur gick det med motorn?
Det var länge sedan det inträffade och motorn som satt i då är nog inte samma som sitter i idag. Men, stukar man ett propellerblad så brukar det resultera i en shockloadanalys av motorn.
Aj då detta gick inte så bra. Påminner mig om när jag åkte till en festival for några år sedan.