Idag startade arbetet med att demontera SE-KEG inför renoveringen. Vi var ett par tappra själar som valde att spendera en fin vårdag inomhus. Men som sagt, för att SE-KEG ska bli fin så får någon annan lida pin!
SE-KEG flyttades över till tillsynshangaren för att delas upp i lämpliga stora ”paket” så att vi får plats med henne i arbetsutrymmet i verkstaden där vi kommer att hålla till med själva renoveringsarbetet.
Vi började med att dränera henne från kvarvarande bränsle. Under tiden som bränslet sakta sipprade ur tankarna så demonterade vi roder och klaffar. Dessa kommer senare att användas under dukningsutbildningen innan vi ger oss på vingar och skrov.
Alla delar märks och skruvar, brickor m.m. paketeras i plastpåsar och förvaras tillsammans med den del de ursprungligen satt på. Då vi inte har någon demonteringsinstruktion så dokumenteras alla steg noggrant med foton.
Batteriet plockades ur och kommer att ses över. Batteriets montering visar på att arbetsmiljö- och säkerhetstänket var en smula annorlunda när PA-18 ursprungligen konstruerades. Man fick hålla koll på fingrarna när kablarna skulle kopplas ur.
Klubbens tekniker, Håkan, vill att motorn ska konserveras under tiden som projektet pågår. Demonteringen av motorn från skrovet kommer därför att ske i samråd med honom.
Än så länge så ser det rätt så bra ut. Vi har inte upptäckt några allvarliga rostangrepp, men det är först när duken kommer bort som vi kan komma åt och inspektera fullständigt.
Nu är i varje fall det mest klart inför morgondagens demontering av vingar. Filletplåtarna kring vingfästena har tagits bort. I morgon kommer vi att plocka ur tankarna ur vingarna samt koppla loss el- och bränsleanslutningar mot skrovet. Sedan är det ”bara” att lossa på vingstagen och koppla loss bultarna som håller vingarna på plats. Mer bilder på arbetet finns på Facebook.
Vid 13.00 i morgon kommer det att finnas nygrillade hamburgare och korv tillgängliga för eventuella nyfikna besökare och klubbmedlemmar.
Konsevering av motorn görs enklast med bränslesystemet på plats. Den gamla ”Kalle Flaps-metoden” att konservera gick till så att motorn hölls på fast varvtal medan herr Flaps själv pytsade in konserveringsolja via förgasaren. När varvet sjönk så gasade man mer och till sist så stannade hela härligheten och då var det klart. Härliga vita rökmoln över halva Linköping. 🙂