I förra inlägget om flygdagar 2014 så började ni säkert fylla kalendern med trevliga aktiviteter. I detta inlägg så kommer planerade LFK medlemsaktiviteter att presenteras. Inlägget kommer att uppdateras under året allt eftersom vi hittar på mer att göra.
Pågående aktiviteter:
* Landningstävligarna har startat för säsongen med mörkerlandningar på måndagar. Kolla på klubbens hemsida för nästa tillfälle. Ett bra sätt att hålla flygskickligheten uppe.
* KEG-renovering. Vi håller till på klubben på måndagar och onsdagar.
Spikade aktiviteter:
* Säkerhetsutbildning. Denna utbildning är obligatorisk för alla medlemmar som vill nyttja klubbens flygplan. Vi kommer att gå igenom nya regelverk, vår nya haveriinstruktion, vinterflygning, tvättrutiner, uppdatera foton i medlemsregister, uppdatera anhörighetsdata m.m. För att ge möjlighet till så många som möjligt att deltaga så har vi tre tillfällen att dyka upp. Torsdagen 13/2, onsdagen 26/2 och onsdagen 19/3 klockan 18.00. För medlemmar som inte bor i Linköping så får vi lösa dessa genomgångar på något sätt innan nästa hyrning av klubbflygplan.
* Visning av hemmabyggarnas olika projekt. Onsdagen 26 mars. Klockan 18.00 på Norra Plattan.
* Rally. Lördagen den 24 maj. Kortare flygturer där vi samlas och planerar och genomför flygningar till nya flygplatser. Ett sätt att lära av andra samt komma längre från flygplatsen än vad många gör i vanliga fall. Anmälningslista sitter på klubbens anslagstavla.
* Grillfest med ”Hans Gutman Memorial Rally Flight” 2014. Ett antal flygplan stannar i Linköping fredagen den 13 juni på vägen till Murmansk. Vi tänkte fixa besök på Flygvapenmuseum för våra gäster samt grilla med dem på kvällen runt 19.00. OBS: I presentationen jag länkar till så har de angett Malmen som planerad landningsbas i Linköping. Jag har talat om det olämpliga i det för dem och bett dem ändra till ESSL.
Planerade aktiviteter
* Nödträning. Vi planerar att träna hur man agerar vid landning på vatten med livväst och livbåt. Detta ska ske i Linköpings badhus, så räkna med att bli blöt. Vi återkommer med tidpunkt.
* Uppfräschning av PPL-kunskaper. Navberäkningar, bränsleberäkningar, last och tyngdpunktsberäkningar m.m. Handen på hjärtat? Hur ofta gör vi detta? Majoriteten av flygningar för medlemmar är kring fältet och mitt i skjortan där vi vet hur mycket bränsle som behövs och att vi ligger på rätt sida om tyngd och balansgränserna.
Uppdaterad 14-03-16, 21:19
På grund av lågt intresse så har vi tvingats avboka resan till Duxford. Vi kommer dock att göra ett nytt försök nästa år.