Nyårslöften brukar vara saker som man i ett lätt överförfriskat tillstånd kommer på att man ska göra under det nya året. Oftast brukar det vara saker man aldrig tidigare lyckats med och troligtvis inte kommer att uppnå under det nya året heller. Sluta röka, gå ner i vikt, börja motionera m.m. Gymmen brukar vara fulla de första veckorna i januari, men sedan så återkommer den krassa verkligheten och soffliggarna blir åter soffliggare.
Själv så brukar jag försöka sätta ribban på någorlunda överkomlig nivå. Då misslyckas jag i varje fall inte med mina löften under årets första veckor.
Vad blir då årets flygrelaterade löften/målsättningar för min del?
Man kan dela upp de i personliga målsättningar samt målsättningar som jag som klubbordförande för LFK har satt upp.
För min egen del så handlar det om att flyga och ha kul. 2013 lyckades jag skrapa ihop 47,8 timmar flygtid samt 6,1 h simulatortid. Det ska definitivt inte bli mindre under 2014. Jag ska resa ut på fler Fly-Ins och flygdagar än under förra året. Jag ska slutföra min IR-utbildning. Jag ska flyga in mig på klubbens DA-20 samt MVFK:s Bulldog. Jag ska se till att få in AVA-behörighet och rotebehörighet i mina civila papper.
Ett personligt mål som kan bli svårt att nå under 2014 är att köpa en egen kärra. Antingen själv eller ihop med några kompisar. Tiger Moth-projektet ligger just nu lite på is p.g.a. hangarfrågan på Saab-fältet. Storch-projektet håller jag fortfarande på och bollar mot Transportstyrelsen. Papper är som sagt var viktiga i flygsammanhang!
Som klubbordförande så har jag ett antal viktiga målsättningar under året. Först och främst är att få till en bra lösning med nytt klubbhus och nya hangarer. Detta kommer att ta tid och kräva mycket hjälp från alla medlemmar. Inte minst att tömma alla våra lokaler på skräp som samlats ihop under 80 års flygverksamhet. Givetvis också ta till vara på värdefulla minnen som ska användas för att skapa klubbkänsla i de nya lokalerna. Vi kommer att arrangera ett medlemsmöte i slutet på januari för att gå igenom vägen framåt.
Men under tiden som detta pågår så ska vi inte glömma bort att ha kul!
Vi ska ha minst en Fly-In under året. Inte i samma skala som 2013, men ett tillfälle att bjuda hit flygande vänner och bekanta, grilla och umgås.
Vi ska ha minst ett öppet hus på Saab-fältet tillsammans med Segelflygklubben och Fallskärmsklubben. Inte helt enkelt att få till med tanke på koncession m.m., men ett måste för att Linköping ska kunna fortsätta profilera sig som ”Flyghuvudstaden”. Min tanke är att ha det i samband med Linköpings stadsfest som förra året.
Vi ska utöka samarbetet med Universitetet och flygteknikbolagen i Linköping. LFK ska vara en naturlig del av främjandet av flygintresset i Linköping. Här ska vi bl.a. visa upp oss på Aerospace Forum under vecka 24.
Vi ska få någon typ av ungdomsverksamhet. Jag tittar på samarbete med FVRF/Flygpojkarna och FFK Young Pilots.
Vi ska få till ett utökat samarbete med flygklubbarna i vårt närområde. Främst är det Norrköping och Motala. Eftersom Saab-fältet kommer att vara stängt i ett par veckor under sommaren p.g.a. ny banbeläggning så kommer våra flygplan tyvärr att vara tvingade till att baseras på andra flygplatser under den del av året då många vill ut och flyga. Där måste vi få till en bra lösning så att vi kan nyttja flygplanen fullt ut.
Vi ska arrangera ett antal klubbaktiviteter under året. Bl.a. ökad nödträning i vår simulator.
Vi ska arrangera rallyn så att medlemmar får chansen att komma ut i Sverige och pröva på och landa på nya banor.
Sist men inte minst så håller Per Wernholm på och arrangerar en resa till Duxford och Flying Legends runt 12-13 juli. En av de bästa flygshowerna i Europa med massor av veteranflygplan. Jag hoppas att så många klubbmedlemmar som möjligt kommer att nappa på detta erbjudande.
Jag hoppas att jag och klubbstyrelsen ska kunna hålla alla dessa löften. En sak vet jag i varje fall. 2013 var ett bra flygår. 2014 ska bli ännu bättre! God fortsättning på 2014 till alla medlemmar i klubben och vänner runt om i Flygsverige!