Jag vill inleda med att det är glädjande att LFK har kunnat återstarta KONTAKTEN. För styrelsen, klubbledningen och medlemmarna är en lätt tillgänglig information viktig för oss och även alla intressanta artiklar och inlägg.
Under året fyllde LFK 80 år vilket firades med en flygdag i samverkan med Linköpings kommuns festival i ett perfekt sommarväder. De många besökarna fick också tillfälle att själva pröva på att flyga både motor och segelflygplan eller även stifta bekantskap med Linköpings Fallskämsklubb samt träffa företag i flygbranschen. Det blev ett utmärkt tillfälle att visa det lättare allmänflyget som är en del av Flyghuvudstaden Linköping och ger både nytta och nöje det vill säga man har pilotutbildning, brandflyg, företagsflyg med mera såväl som individuell sportflygning.
I KONTAKTEN presenteras LFK händelser under 2013. Den nya inriktningen mot att vara mer flygklubb än flygföretag har till stora delar genomförts och innebär att en hel del arbets- och kostnadskrävande verksamheter med Transportstyrelsen har reducerats. Bland annat har vi i LFK:s företag Östgötaflyg haft det tillstånd som krävs för kommersiell persontransport, ett tillstånd som t ex SAS har, och det bedöms inte nödvändigt att ha för LFK framöver när vi nu ser nya möjligheter.
Linköpings Flygklubb är idag en av Sveriges största flygklubbar och har en mycket bra grund att stå på där vi äger våra 7 flygplan, hangarer och lokaler. Omgivningens växlande krav och ökade kostnader är dock krävande och resulterar i de åtstramningsåtgärder som LFK vidtagit.
Flygplatsens utbyggnad och uppdelning av reguljär och allmänflyg innebär att LFK kommer flytta från sitt område som man haft i 80 år för att ge möjlighet till en utbyggnad kring Linköping City Airport flygterminalen. LFK deltager på detta sätt positivt till en gemensam utveckling av flygplatsen och denna kommer göras i samarbete mellan LFK, kommunala bolag och Saab.
För min egen del avslutar jag ordförandeskapet i årsskiftet efter 8 år och överlämnar styrspaken till nya ordföranden Björn Rystedt, som har en gedigen flygbakgrund.
I flygbranschen är vi vana vid höga farter men det känns som åren som förflutit sedan jag blev tillfrågad år 2006 av LFK har gått väldigt fort. De har varit mycket roliga och inte sällan komplicerade, men nu blir det mer tid till eget flygande och bättra på de 1100 flygtimmarna civilt militärt och segel som tyvärr ökat lite begränsat under denna tid.
Man kan konstatera att varje ”LFK år” har haft sina stora frågor och krävande utmaningar. Vi har i LFK under dessa år jobbat med strategiplaner och ekonomin, anställt nya chefer, skol- flyg- teknisk chef, haft omfattande och positiv samverkan med myndigheter, kommun och Saab, köpt 3 flygplan och sålt 4 plan, börjat renovering av vår Super Cub, anskaffat en kraftfull simulator och byggt tillhörande lokal, samt erhållit speciella EU och Transportstyrelse-godkända tillstånd för vår pilotutbildning, flygskola (FTO/ATO), simulator, verkstad med eget luftvärdighetsgodkännande (Part M: F, G, I) och kommersiell flygning (Bruksflygtillstånd och AOC), för att nämna större områden. Vid 75 årsjubileet invigde kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall högtidligt LFK:s nya Linköpingsanknutna logotyp.
Framöver kommer LFK ordförande, styrelse och medlemmar genomföra både den ordinarie stegvisa förnyelsen av flygplanflottan samt det viktiga och stora steget att flytta till Linköpings nya och unika General Aviation Center och Linköping Aviation Park.
Jag är övertygad om att dessa genom team work och konstruktiv samverkan blir bra och ser fram mot LFK:s fortsatta utveckling.