De senaste dagarna har jag flera gånger fått frågan, ”hur många kommer det att dyka upp på vår Fly-In?” Svaret har hela tiden varit, ”jag har inte en aning”.
En lyckad Fly-In beror på så många olika faktorer.
Viktigast av allt är vädret. Flygdagen på Malmen förra året var kall och blåsig. Inte alls särskilt njutbar. Arrangörerna hade dessutom ett lång utdraget program där höjdpunkterna kom sent på dagen. Jämför med flygdagen i Eksjö som var solig, man satt nära flygplanen och det var tätt mellan programpunkterna. VIlken skillnad! Blir det dåligt väder så kommer det dessutom att dyka upp få besökande flygplan. Blir vädret alldeles för dåligt så får vi ställa in flygprogrammet.
Augusti brukar dock ha bra väder, så jag hoppas på att vädergudarna är på vår sida.
Näst viktigast är att ha något intressant att erbjuda. Vi har nu fått klartecken med att Biltema kommer med sin Spitfire och Saab kommer med sin B 17. Mycket trevligt. Dessutom har vi ett par andra trevliga uppvisningar inplanerade. Detta innebär att trots vi egentligen inte satsat på att ha en flygdag, utan en Fly-In, så kommer det att finnas en hel del intressant flyg i luften. Uppvisningarna kommer vi att koncentrera mellan 12.00 och 13.00.
Det tredje är atmosfären. Vi ska försöka engagera klubbarna i Linköping och alla medlemmar så att de ställer upp och välkomnar våra gäster. Det ska serveras korv, hamburgare, glass och kaffe. Vi ska ta emot besökande flygplan och vi ska vaka över området och prata med besökare. Är det någon som känner några musiker som gillar flygplan och vill spela (för en ringa penning) så hör av er till mig. Det vore trevligt med live-musik både på dagen för besökarna samt på kvällen i vår hangarfest.
Tanken är att vi ska ha ett möte ca en vecka innan Fly-In där alla frivilliga som ställer upp ska få en genomgång av hur allt ska gå till och framför allt hur vi sköter säkerheten.
Även om man kanske inte lyckas helt första gången så kommer ryktet att sprida sig. Titta på Ljungbyheds Fly’n’Ride. LAE har skrivit inlägg om årets Fly’n’Ride samt förra årets. Jämför bilderna. Förra året tomt. I år fullsmockat. Besökarna har femdubblats bara på ett år.
I Linköping pågår Stadsfesten för fullt samma helg. Detta är givetvis både bra och dåligt. Det innebär att mer folk kommer att vara i staden, men att de kanske inte orkar dra sig ut till Saab-fältet. Jag hoppas dock att folk är intresserade av en promenad ut till fältet vid lunchtid för att titta på flygplanen.
Det är inte bara besökarna som ska trivas. Viktigt är också att våra besökande piloter känner sig välkomna. Jag har fixat specialpris på hotell i Linköping om man vill stanna kvar över natten. Vi ska ha klubbhuset öppet för besökande piloter så att de kan planera sin flygning, få väderbriefing och ringa in färdplaner. Där kommer vi också att ha genomgångar före och efter uppvisning.
I vår ansökan för offentlig tillställning till Polismyndigheten så har jag tagit höjd för ca 2000 besökare. En del tror på fler, men jag tror att vi i år får räkna med att vi ska koncentrera oss på att bygga upp ett bra rykte inför nästa år.
Mycket bra skrivet och bra kommentar om förutsättningar för hur många som dyker upp.Vädret är A och O,helt klart.
Pirrar redan i magen,det skall bli kul med andra ord.
Men mer folk behöver vi,så skriv upp eller anmäl er och varför inte fråga era anhöriga också,för nu kommer de inte bara höra och se gamla trötta fyrcylindriga boxermotorer utan riktiga med minst sex och upp till hur många som helst och uppfattar de inte ljuv musik då ,ja då är det väl vi som flyger som är lite konstiga i all fall…. 😉
I samband med detta och på samma plats och dag som Fly-In:et kommer det även hållas en Arbetsmarknadsdag, där många spännande företag är med och ställer ut sina produkter.
Möjlighet finns att fråga ut företagen, och kanske till och med få dem som blivande arbetsgivare. Eller varför inte bara titta på många häftiga produkter och innovativa lösningar på saker och ting?
Helt riktigt. Jag hoppas att företagen som ställer upp också tycker att det är en trevlig tillställning. Rekrytering av medarbetare inom flygteknikområdet görs bäst med flygplan i bakgrunden.
Att få tag på personal är inte så svårt. Att få tag på rätt personal desto svårare. Min tro är att får man tag på de som har intresse för ens produkt och inte bara ens företag så får man lojala medarbetare som brinner för sitt arbete. Dessutom kommer de att stanna kvar längre än andra, vilket också är en bonus då det tar tid att bygga upp yrkeskunskapen inom flygteknikområdet. En arbetsgivare måste hinna få valuta för den utbildning man gett en nyanställd.