2014 var ett tufft år för klubben. Vi har genomfört se största förändringarna sedan klubben bildades för 80 år sedan. Vi har sålt ytterligare ett flygplan. Hangarerna har rivits och en ny hangar har uppförts. Ett nytt klubbhus finns på plats och kommer snart att tas i bruk. Klubbens fast anställda personal har minskats och den egna flygverkstaden har lagts ned. Vi har byggt upp och tagit en ny bränsleanläggning för 91/96 och 100LL i drift.
En av konsekvenserna av allt flyttstök har varit att flygtidsuttaget har minskat kraftigt under året. Dock så har vi klarat av dessa utmaningar med en hyffsad ekonomi även om vi ännu inte sett alla kostnaderna i samband med uppförandet av det nya klubbhuset.
Men nu är det dags att titta framåt. 2015 bjuder på många nya möjligheter.
Tack vare övergången till 91/96 så kommer vi att kunna sänka flygtimspriserna rejält. För första gången på länge kan vi erbjuda medlemmar att flyga för mindre än 1000 kr/h! Detta kommer förhoppningsvis att leda till att klubbens medlemmar flyger mer. Om flygtidsuttaget ökar så kan vi kanske ytterligare sänka priserna då de fasta kostnaderna kan slås ut på fler flygtimmar. Början till en positiv spiral!
Vinterns IR-utbildningen är fullsatt! LFK är en av få klubbar i Sverige som har ett ATO och som kan utbilda elever för Enroute IR och Competence Based IR. Jag ser verkligen framåt att fortsätta ha fullsatta kurser. Nu ska vi bara se till att få igång vår simulator i det nya klubbhuset.
Den 5-7 juni så kommer EAA Fly-In att arrangeras på Saab-fältet. LFK har valt att inte deltaga i själva planerandet inför arrangemanget, då vi måste fokusera på att få igång vårt nya klubbhus, inklusive rivning av det gamla klubbhuset och flytt av utrustning till det nya. Arrangemanget sköts i stället av hemmabyggarna i Linköping, Malmens Veteranflygklubb, Linköpings Segelflygklubb och Linköpings Fallskärmshopparklubb. Men LFK kommer att i samband med Fly-In att arrangera en invigning av det nya klubbhusområdet inklusive en invigningsfest på kvällen som vi samplanerar med EAA Fly-In.
Avancerad flygning och roteflygning. LFK kommer att låna in MVFK:s Bulldog SE-MEK. Det innebär att vi kommer att ha ett flygplan till uthyrning till medlemmar som vill flyga avancerat. Vi kommer också att med dessa flygplan kunna erbjuda utbildning i roteflygning. Detta är också sätt att kunna höja ribban för vad man kan göra i luften. Nya utmaningar skapar nytt flygintresse!
Tävlingsverksamhet. LFK har genom åren haft stora framgångar inom flygsport. Vi kommer att under året fortsätta arrangera klubbtävlingar som förberedelse på deltagande i SM i precisionsflygning. Förhoppningsvis är detta också något som kan få fler medlemmar att börja flyga mer aktivt.
Klubbaftnar. Vi kommer att arrangera säkerhetsutbildningar under våren. Utöver detta så har vi ett antal inplanerade medlemskvällar med olika innehåll som bör passa de flesta medlemmars smak.
Jag hade inför 2014 en del tankar som jag hoppades kunna förverkliga under året. Tyvärr så var det inte möjligt att hinna med då fokus låg på annat. Därför så kommer jag att försöka realisera dem under detta år.
Ungdomsutbildning. En förening står och faller med tillförseln av nytt blod. Här måste vi hitta sätt att göra det billigare för ungdomar att börja flyga. Jag har pratat en hel del med Linköpings Segelflygklubb om möjliga samarbeten. Segelflyg är en naturlig väg in i flygvärlden. Steget efter detta är LAPL som LFK numera kan erbjuda. Jag hoppas på att vi kan få tillstånd att ett par gånger per år bedriva segelflygverksamhet på Saab-fältet. Det finns också möjligheter till ekonomiska bidrag från Motorsportförbundet om man bedriver ungdomsverksamhet.
Rally. Förra året blev det ett Mini-Rally över en dag. I år har jag tänkt mig ett längre Rally över ett par dagar där klubbens medlemmar åker ut och besöker andra klubbar runtomkring i Sverige. Jag tror att detta är ett sätt att få igång medlemmar som kanske har tappat lite av suget på flygning då det flyger lite och kanske inte kommer upp i luften för annat än en sväng kring fältet och då anser att kostnaderna inte motsvarar nöjet. Genom att tillsammans åka ut på långresor så delar man på kostnaderna och kan luta sig på de övriga medlemmarnas flygkunskaper för att pröva på nya utmaningar och öka sina egna flygkunskaper.
En ytterligare utmaning som vi står inför i närtid är uppfräschning av flygplansparken. VI måste dock vänta tills vi har sett alla kostnader i samband med flytten så att vi vet vad ekonomin medger.
Tills vidare så önskar vi i styrelsen alla medlemmar ett Gott Nytt Flygår 2015!