Ny bränsleanläggning på ESSL!

10312701_10205876115806746_1520912001562166147_nNu är det officiellt. Vi hade fått förhandsinformation om att den gamla bränsletanken skulle finnas tillgänglig fram tills att dess den tömts, men på den gamla Shelltankstationen så finns numera en lapp uppsatt som säger att den är avstängd och att det från 1/1-2015 enbart är LFK bränsleanläggning på Norra Plattan/GAC som kan erbjuda besökare AVGAS.

Följande NOTAM har getts ut:

-  FUEL 100LL ONLY AVBL AT AERO CLUB APRON NORTH RWY BY TWY L. 
REFULLING AVBL AFTER PPR TO LINKOPINGS AIR CLUB CONTACT 
TEL +46(0)134737803 OR E-MAIL INFO(AT)LFK.SE
FROM: 01 JAN 2015 00:00   TO: 30 MAR 2015 10:00 EST      ES/B3773/14

AIP och Svenska Flygfält kommer att uppdateras inom kort med nya bilder på klubbhusområdet och instruktioner för hur man kan beställa bränsle.

NOTAM:en anger bara skillnaden mot AIP. LFK erbjuder nu både 91/96 och 100LL. Märk väl att våra DA-20 och Bulldog ENBART skall tankas med 100LL! De flygplansägare som är fast baserade kring ESSL har erbjudits att få egna nycklar till tankarna. Det finns tankningsinstruktioner i skåpet på tankarna, i värmestugan i hangaren samt i filarkivet på MyWebLog.

Att klubben numera hanterar bränslet själva innebär att vi kan sänka flygtimpriserna. Det innebär dock ett visst merarbete för klubbens medlemmar. Den som kommer först varje dag måste göra daglig tillsyn, inklusive att dränera tanken och skriva upp detta i tankens loggbok. Några medlemmar kommer att få göra sin medlemstjänst med att utföra veckounderhåll samt månatliga avlösningar av tankmätarna.

Vi måste dessutom hantera försäljning av bränsle till externa kunder. Eftersom det krävs PPR för att landa på ESSL så lär det inte dyka upp besökare utan att vi blivit förvarnade. I värmestugan finns instruktioner för hur man säljer bränsle till externa kunder samt hur man tar betalt med kontokort.

Säkerheten är mycket viktig. Det finns brandsläckare och nödströmbrytare för anläggningen. Vi har genomfört säkerhetsutbildning för medlemmar i de klubbar som är baserade på fältet. De som missade utbildningen får en ny chans under vårens flygsäkerhetsgenomgångar samt kan läsa in sig på egen hand med hjälp av instruktionerna på MyWebLog. I värmestugan finns också LFK instruktioner för hur man skall agera vid en olycka. Dessa instruktioner har uppdateras avseende bränsleanläggningen.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *