EAA har nu meddelat att man inte kommer att arrangera någon Fly-In på Saab-fältet. Trist, mycket trist. LFK var inte med som arrangör av EAA Fly-In då vi ansåg att vi hade för mycket att göra under våren med att få ordning på klubbhuset. Dock så hade vi planer på att arrangera en invigning av området i samband med EAA Fly-In samt en gemensam fest på kvällen. Alla besökande flygplan på EAA Fly-In skulle sätta extra flygstämpel på invigningen av LFK nya lokaler.
Orsaken till att EAA nu valde att ställa in arrangemanget på Saab-fältet var att det ur säkerhetssynpunkt inte var möjligt att ställa upp flygplan längs med banan. På GAC-plattan så ryms det en hel del flygplan, men behovet för en EAA Fly-In var bedömt större än så.
Varför är säkerhetskraven så höga för en Fly-In kan man fråga sig. Det många glömmer bort är att Saab har sin Gripentillverkning på andra sidan banan. Därför är säkerhetsnivån alltid hög, inte bara under en Fly-In. Detta är något som vi på LFK ibland får kommentarer om då en del piloter som begär PPR inte förstår varför de inte kan komma och landa när som helst när tornet inte har öppet. Det är inte bara eventuellt industrispionage som är hotbilden utan även militanta fredsaktivister som OFOG som är beredda att åstadkomma stor skadegörelse för att få fram sina åsikter.
LFK har ett mycket bra samarbete med Saab. De har stöttat oss oerhört mycket i samband med byggnationen av vårt nya klubbhus. Utan det stödet hade LFK inte klarat av flytten till GAC. Klubben har historisk starka kopplingar till Saab allt sedan LFK 1933 bildades av anställda vid ASJA, F3 och CVM. Denna koppling finns kvar än idag. Många Saab-anställda flyger på LFK och LFK utbildar även Saab-ingenjörer som vill ha extra praktisk flygkompetens.
Vi har många fördelar av att vara på samma flygfält som Sveriges största flygindustri. Nackdelen är dock att vi inte har lika lätt som klubbar på ett mindre civilt fält att ta emot besökare.
Invigningen med tillhörande hangarfest kommer LFK nu i stället att arrangera på egen hand. Vi kommer också att flytta på datumet en smula så att vi inte krockar med eventuell EAA Fly-In på någon annan flygplats.