Löven börjar gulna och den fina flygsommaren är snart över. Då är det som vanligt dags för LFK höstmöte. Förra onsdagen så genomfördes detta i vårt klubbhus med ett trettiotal medlemmar på plats. På agendan stod bl.a. val av ny styrelse för 2017 samt utdelning av utmärkelser till medlemmar som genomgått utbildningar under året eller klarat av någon av utmaningarna enligt LFK utbildningstecken.
Mötet inleddes med en sammanfattning av status i klubben. Klubbhuset börjar snart nå sin fulla potential. Uthyrningsrummen är färdiga och har nyttjats en hel del under året. Simulatorn har provkörts. Tack vare donationer från Erik Bratts och Olle Espings familjer så har klubbiblioteket fått fina tillskott och är nu döpt till ”Bratts bibliotek”. Dessutom har vi tack vare Saab äntligen fått en vindstrut vid sidan om taxibanan ut till fältet!
Sedan förra höstmötet så har sex medlemmar flugit EK, Naqib Hamed, Karl-Gustav Karlsson, Erik Gunneland-Dahlbäck, Daniel Öberg, Karin Nyström och Gunnar Nilsson. De fick därmed LFK Pilotvinge. Två medlemmar har tagit LAPL certifikat, Naqib Hamed och Karl-Gustav Karlsson. Fem medlemmar har tagit PPL certifikat, Erik Gunneland-Dahlbäck, Daniel Öberg, Michael Olsson, Marcus Wandt och Dan Lundin. Dessa får LFK utbildningsmärke med en resp. två vingar. Stort grattis till er alla!
Valet av styrelse för 2017 var odramatiskt då den nuvarande styrelsen fick förtroendet att sitta kvar även nästa år.
En liten udda händelse under året var när klubben fick följande mail med en förfrågan om PPR, d.v.s. tillstånd att landa på Saabfältet:
Hello, I am writing to ask if it would be possible to land and refuel 2 RAF Typhoons at Linkoping airbase on 1 Sep 16. The aircraft will be transiting from Amari airbase in Estonia and, after refuelling, will return home to RAF Lossiemouth. We would land at approximately 0830Z and would depart again at 1130Z. Please could you let me know if this is possible. Regards, Dave Yule Flt Lt II(AC) Sqn
Kul! Men eftersom klubben bara kan erbjuda AVGAS och en Typhoon är en smula tyngre än de flygplan vi har mandat att erbjuda PPR för så fick förfrågan gå till flygplatsen som kunde ställa upp.
Efter det ordinarie höstmötet så hölls ett antal diskussioner, bl.a. om vägen framåt för vår flygplansflotta.
Flygplansflottan har sakta börjat uppgraderas under året. SE-KIT och SE-IUD har nu bägge två Mode S transponder. Klubben har tillgång till en inhyrd PA-28 Arrow som medlemmarna kan få hyra även längre perioder för långresor. SE-IUD och SE-KIT kommer eventuellt att uppgraderas med WAAS kompatibelt navigeringssystem för att vara certifierad för GPS-baserade inflygningar, något som kommer att komma även på Saabfältet.
Det positiva är att klubben trots allt har god ekonomi då det flugits ordentligt under året. Det innebär att det börjar bli dags att titta över marknaden efter bra ersättare till våra PA-28:or. För att klara av en affär så krävs det dock att LFK lyckas få till ett banklån alternativt att det finns intresse hos medlemmar att stötta med medlemslån.