Flitens lampa lyser på onsdagskvällarna i LFK bygglokal. Igår så var det dags att ta av duken från skrovet på SE-KEG. Det var stor uppslutning med arbetsvilliga klubbmedlemmar, så arbetet flöt på med bra fart. Dessutom hade vi sällskap i bygglokalen av ett antal medlemmar i Linköpings Segelflygklubb som höll på med den årliga vinterputsningen på sina segelflygplan.
Duken togs av så försiktigt som möjligt för att kunna nyttjas som mall för den nya duken. Sedan tvättades den av från olja och smuts så att den blir lite lättare att hantera.
Ur skrovet föll 30 års avlagringar i form av smuts och skruvar, mynt och t.o.m en penna som genom åren försvunnit vid underhåll och flygning.
Hela tiden som vi plockar ned delar av skrovet så dokumenteras var delarna satt från början då våra ritningar inte är så exakta. Som tur väl är så har vi segelflygklubbens Cub, SE-GCM, som facit om det skulle uppstå frågetecken.
Stommen kommer nu att putsas rent och rostiga delar byts ut. Sedan ska stommen målas innan det är dags för dukning. Vingar och roder är redan dukade sedan något år tillbaka och står inpackade i hangaren och i bygglokalen. De kommer att målas samtidigt som skrovet i en Cubgul nyans.
Instrumentbrädan plockades också bort. Dels för att underlätta målningen, men även för att förberedas för ny 8,33 kHz radio och Mode S transponder.
Det var inte helt enkelt att komma åt alla muttrar för att få loss instrumentbrädan. Ett flygplan är nog helt enkelt inte designat för att plockas isär i atomer allt för ofta. Vart 30:e år är nog lagomt för klubben.